دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1395 - 09:18

 کاهش قیمت نفت با عقب‌نشینی عراق از فریز نفتی

معاملات نفت در هفته جاری در حالی آغاز شد که عقب‌نشینی عراق از طرح فریز نفتی قیمت طلای سیاه را پایین آورد.
کد خبر : 128276

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ در حالی که هفته گذشته قیمت‌های جهانی نفت خام به دلیل امید به همکاری روسیه در تثبیت بازار نفت افزایش پیدا کرده بود،‌ اظهارات وزیر نفت عراق قیمت آن را پایین کشید.


وزیر نفت عراق روز گذشته اعلام کرد که کشورش به دلیل مبارزه با گروه تروریستی داعش، باید از مشارکت در طرح توقف تولید اوپک معاف شود.


به گفته وی، مبارزه با گروه تروریستی داعش دلیلی مهم برای حفظ سطح تولید عراق است و از همین رو این کشور باید از مشارکت در طرح توقف تولید نفت معاف شود زیرا عراق در حال جنگ سنگین با تروریسم است.


این سخنان در حالی صورت گرفته که اعضای اوپک در خصوص کاهش تولید برای تثبیت بازار نفت بحث می‌کنند و در نشست الجزایر به توافق نسبی در این خصوص رسیده‌اند.


از آنجا که در حال حاضر، عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک با تولید روزانه 4 میلیون و 228 هزار بشکه نفت است، عدم همراهی این کشور می‌تواند کل طرح تثبیت بازار نفت را با شکست روبرو کند.


همین اظهارات سبب شد تا قیمت نفت در ساعت‌های نخست معاملات امروز کاهش یابد.


علاوه بر وزیر نفت عراق، فلاح العمری، رئیس شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) نیز گفته که ما نه به دلیل توافق اوپک و نه به هیچ دلیل دیگری، تولید خود را به هیچ وجه کاهش نمی‎دهیم.


معاملات صبح امروز در بازارهای شرق آسیا همزمان با ساعت یک و ٣٣ دقیقه بامداد به وقت گرینویچ (ساعت چهار و سه دقیقه به وقت تهران)، کاهش را در تابلوهای معاملاتی ثبت کرد و قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ١٩ سنت کاهش به ٥١ دلار و ٥٩ سنت برای هر بشکه رسید.


شاخص نفت خام آمریکا نیز در این مقطع با ٢٢ سنت افت، قیمت ٥٠ دلار و ٦٣ سنت را تجربه کرد.


با این وجود،‌ نفت همچنان در کانال 50 دلاری باقی مانده و تولیدکنندگان نفت امیدوارند تا با توافقی درست و موثر بتوانند بازار نفت را به روزهای پر ثبات برسانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته